Címkék

,

Egy mostanában bevezetett Facebook “újítás” birizgálja a csőrömet. Elsőre azt hinné az ember, hogy csak azokat érinti, akik külön oldalt hoztak létre hobbijuknak, kedvencüknek, netalán üzleti tevékenységüknek. Azonban ha mélyebbre nézünk, mindenki érzi a negatív hatásást.

Vegyük az én példámat: létrehoztam egy Facebook oldalt az Író-olvasó blog népszerűsítésére. (Lehetnék valamivel aktívabb, de ez más téma.) Mindenki megkapja a falra írt üzeneteimet, aki Like-ot nyomott. Igaz? Tévedés! A lájkolók csak egy részének jelenik meg az oldalán. Hogy pontosan mekkora részének, az látható az üzenet alján (gondolom csak nekem, mint adminnak). A legutóbbiaknál így alakult:
12 ember, 31 %
23 ember, 41 %
16 ember, 41 %
23 ember, 46 %
22 ember, 49 %
25 ember, 41 %
Egy esetben sem ment ötven százalék fölé, és ez a helyzet a régebbieknél is. Szóval a lájkolóknak kevesebb, mint a fele értesül róla, ha valami szuper izgalmasat megosztok. Ami felvet néhány gondolatot.

Ha van egy terméket vagy szolgáltatást reklámozó oldalad, akkor ne gondold, hogy mindenkit elérsz a státusz frissítéseiddel! Lelombozó hír. Persze van lehetőség rá, hogy mindenkinek kimenjen az üzenet: ha fizetsz érte. Áhá! Szóval itt van a kutya elásva! – kiáltasz fel. És igazad van, erre megy ki a játék. Ha fizetsz, minden egyes “híved” megkapja az üzenetet. Az én oldalam kis hal a tóban, de nagy rajongótáborral rendelkezőknél kemény dollár-ezresekre rúghat a költség. A bibi az, hogy a Facebook ezt csendben lépte meg, a felhasználók az egyik napról a másikra csak úgy észrevették az apró információt az üzenetek alatt. Ami sok embert felidegesített, akik komoly reklám célokra használják a Facebookot.

Mondhatod, hogy csak ne ugráljanak, örüljenek, hogy ennyit is kapnak egy ingyenes szolgáltatástól. Van benne igazság, jóval olcsóbb, mint egy fizetett reklámkampány. Csak halkan megjegyzem, hogy egy vállalkozásnak pénzbe kerül fizetnie az embert, aki rendszeresen posztol és válaszol a kommentekre.

Ha alaposan megnézed a számokat, valami nem stimmel velük. Hogyan lehet 23 ember egyszerre 41 és 46 százalék? Bocsánat, nem egyszerre, más időpontban, de ez akkor is egy matematikai paradoxon. Az is felborítja jól megalapozottnak hitt alapszintű matek tudásomat, hogy ha 23 ember az 46 %, akkor hogyan lehet 22 ember 49 %. Azt hiszem ez a pont, ahol a kvantummechanika területére értünk.

Sokan megkérdezték: eddig miért nem volt így? Miért korlátozza hirtelen a Facebook az üzeneteket? Egy illetékes azt nyilatkozta, hogy mindig is ez volt a helyzet. A saját – én, mint halandó ember számára érthetetlen – algoritmusuk alapján választódik ki, hogy ki kapja meg. Akkor viszont miért hagytak meg minket abban a tudatban, hogy minden lelkes rajongónk megkapja minden üzenetünket? Foglamam sincs.

Ezek után nem csodálkozom azon a véleményen, hogy a Facebook nem is annyira piszok jó marketing eszköz, mint korábban gondolták.

Ha az eddigiekre legyintettél volna, mondván, neked nincs semmilyen oldalad, nem érint a dolog, akkor gondold át még egyszer! Biztosan te is nyomtál Like-ot néhány oldalon, mivel érdekel, és értesülni akarsz a friss hírekről. Nos, vagy megkapod őket, vagy nem. De ne aggódj, nem tell törnöd a fejedet, a Facebook eldönti melyik jusson el hozzád. Hogy milyen alapon, azt ne tőlem kérdezd.

Ha nem nyugszol bele a helyzetbe, akkor két dolgot tehetsz: 1. Petíciót írsz a Facebooknak, bár kétlem, hogy megérné az időt és energiát. 2. Gondoskodhatsz róla, hogy egy apró trükkel mindenről értesülj. Elmondom hogyan:

A bal oldali hasáb alján kattints az “Összes” linkre, majd az “Érdeklődési körök felvétele …”-re. A link egy olyan oldalra visz, ahol előre ajánlott listákból választhatsz, de ami érdekesebb, létrehozhatod a saját érdeklődési kör listádat (az oldal tetején van a gomb). Megjelenik egy új ablak, a bal oldalon több lehetőséggel is, az első az “Oldalak”, ami, ahogy a neve is mutatja, azon oldalak, amelyeket lájkoltál. Kattints rá azokra, amelyekkel kapcsolatban minden üzenetet olvasni akarsz. A “Tovább”-ra nyomva meg kell adnod a lista nevét, és hogy publikussá akarod-e tenni. Ezek után a bal oldali oszolop alján, az érdeklődésik körök között ott fog csücsülni a listád. Ugyanezt megteheted kiválasztott ismerősökkel is. Igen, plusz klikket jelent, de megéri, ha vannak oldalak, amelyek igazán érdekelnek. Például az Író-olvasó napló. 🙂

Te mit gondolsz erről az egészről?

Update: a nőStények is megeresztett néhány gondolatot a Facebook legutóbbi változtatásaival kapcsolatban. Felhívnám a figyelmet az e-mail címes dologra!

Reklámok