Címkék

, , , ,

Mielőtt bárki izgalomba jönne, nem feszült akcióról lesz szó, bár egy író számára nem kis feszültséget okozhat, ha elveszik a kézirata. Időnként panaszos bejegyzéseket olvasok a Facebookon, hogy a számítógép meghibásodása miatt elvesztek az írások. Körülbelül egy éve nekem is tönkre ment a merevlemez a gépemben, és bár nem veszett oda semmi fontos, kellemetlen volt az eset. Azóta még jobban odafigyelek, hogy mentsem a dolgaimat.

A mentésnél három szempontot veszek figyelembe:

  • SaveRendszeresség. Minél fontosabb íráson dolgozom, és minél nagyobb részét írtam már le, annál gyakrabban mentek.
  • Megbízhatóság. Az a szemét Murphy elintézte nekem, hogy ami elromolhat az el is romoljon. Sokat nem tudok tenni ellene, csak annyit, hogy nem bízok meg túlságosan egyetlen eszközben.
  • Elérhetőség. Nyilván biztosabb helyen lenne a kézirat a bank széfjében, de valószínűleg agyára mennék a tisztviselőnek, ha naponta X alkalommal akarnám kivenni és betenni. Olyan helyre van szükségem, ahol gyorsan és kényelmesen elérhetem.

Milyen mentési módszerek vannak?

  • Merevlemez. A legegyszerűbb módszer, mindig kéznél van, amikor számítógépen dolgozom. Arra vigyázok, hogy ne ez legyen az egyetlen hely, ahová mentek – lásd fentebb Murphy-t. (Egyre olcsóbban lehet külső, USB-vel csatlakoztatható merevlemezt venni, ahová ki lehet másolni a fájlok egy példányát.)
  • Memory stick. Majdnem olyan egyszerű, mint a merevlemez, elfér a zsebben, és ma már több ezer dokumentum tárolható rajta.
  • CD. Csak akkor használom, ha el akarom tenni a fájlokat a jövőnek. Elvileg lehet úgy CD-t írni, hogy nem zárjuk le, és később még írunk hozzá, de minek bonyolítsuk a dolgot, amikor a memory stick használata sokkal egyszerűbb.
  • A felhő. Van ez a modern kifejezés: cloud computing, ami egyre népszerűbb. Csomó szolgáltató ajánl ingyen tárhelyet: Google Drive, Skydrive, Dropbox, csak hogy a legnépszerűbbeket említsem a teljesség igénye nélkül. Legalább 5 gigabájt területet adnak anélkül, hogy fizetni kellene a professzionális fiókért. Azon pedig jó sok word dokumentum elfér. Ezek a szolgáltatások meglehetősen magas adatbiztonsági szinttel rendelkeznek, kevés a valószínűsége, hogy bármi elvesszen egy szerverhiba során. Legalábbis kevesebb, mint a merevlemez esetén. Ha tényleg paranoiásak vagyunk, akár többet is használhatunk, mindegyikre feltéve a fájljainkat.

Alkalmazások több célra

Egyre elterjedtebbek az olyan alkalmazások, amelyek nem csak mentésre vagy tárolásra alkalmasak, hanem egyúttal írásra is. A Google Documentumok vagy a Microsoft Skydrive szerkesztője a legtöbb írói igényt kielégíti. Az én kedvencem az Evernote. Ha még nem ismered, érdemes kipróbálni. Ezeknek az előnye, hogy bármelyik számítógéphez ülök le, elérem a dokumentumaimat. Sőt, tableten is tudom szerkeszteni őket bárhonnan. Persze vannak, akik ódzkodnak a “felhőbe” feltenni az írásaikat, mondván, hogy az mégis csak a net, esetleg valaki hozzájuk juthat illegálisan. Engem (még) nem fenyeget a veszély, hogy valaki meg akarná szerezni a regényeimet letöltő oldalakon való közzétételre. 🙂

Mit használok én?

  • evernoteEvernote. Mint már mondtam, nagy előnye, hogy bárhonnan elérhető. Tartalmazza az alapvető szövegformázási funkciókat, eddig nem igazán feszegettem a korlátait. A dokumentumokat notebook-okba szervezhetőek, azokat pedig tovább csoportosíthatóak. Akár rövid történetet, akár regényt meg lehet írni benne, sőt az összes háttér-információ (karakterek, helyek, cselekmény) kidolgozására is alkalmas. Be tudok szúrni képeket a dokumentumokba, címkézni is tudok a jobb szervezhetőség érdekében. A keresési funkciója is nagyon jó, pillanatok alatt megtalálom, ami kell.
  • scrivenerScrivener. Ezt a szoftvert kifejezetten íróknak fejlesztették ki, és a célja, hogy minden kéz alatt legyen az írás során. Projektekben gondolkodik (egy regény vagy egy sztori megfelel egy projektnek), és az írás teljes folyamatát követi, a kezdeti ötleteléstől kezdve a kész sztori e-könyvbe történő konvertálásáig.
  • dropboxDropbox. Ez alapvetően egy internetes szolgáltatás fájlok tárolására és megosztására. A webes felületen kívül telepíthető a gépre egy külön alkalmazás, ami automatikusan szinkronizálja a mappájában lévő fájlokat a szerverrel. Csak annyit kell tennem, hogy az írásokat a Dropbox mappába mentem, innen kezdve minden automatikus. Megjegyzendő, amellett, hogy felkerülnek a szerverre, egy példány a gépemen is marad a fájlokból.
  • Word / Wordpad / Openoffice. Jószerével csak két dologra használom őket: doc formátumba való mentésre, ha be akarok küldeni egy írást valahová, és a “track changes” (magyarul változások követése, ha jól sejtem) funkciót kapcsolom be béta olvasáskor kommentezésre és változtatási javaslatokra.
  • Memory stick. Alkalmanként, főleg béta olvasáskor mentek rá dolgokat, amelyekre csak addig van szükségem, amíg nem végzek velük.

Nagyjából ennyi. Neked veszett már el írásod? Milyen mentési módszereket használsz?

Reklámok